Norwegianilta 2,2 miljardin Norjan kruunun ennätystulos kolmannella vuosineljänneksellä

Norwegianin tänään julkistama kolmannen vuosineljänneksen tulos ennen veroja (EBT) on 2,2 miljardia Norjan kruunua. Vuosineljännekselle oli tunnusomaista parantunut kannattavuus, korkeammat yksikkötuotot, alentuneet yksikkökustannukset ja kasvun hidastuminen, täysin yhtiön strategian mukaisesti. Tulos ennen veroja parani 38 prosentilla verrattuna samaan vuosineljännekseen viime vuonna.

Yksikkötuotot ja matkustajakilometrikohtaiset tuotot (yield) kasvoivat molemmat kolmella prosentilla vuosineljänneksellä. Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto nousi kahdeksalla prosentilla 14,4 miljardiin Norjan kruunuun pääasiassa mannertenvälisten reittien kasvun ohjaamana. Kaikkiaan noin 10,5 miljoonaa matkustajaa lensi Norwegianilla kolmannella vuosineljänneksellä, laskua kolme prosenttia alhaisemmasta kapasiteetista johtuen. Käyttöaste oli 91,2 prosenttia, nousua 0,7 prosenttiyksikköä.

Norwegianin ensisijainen prioriteetti on siirtyä kasvusta kannattavuuteen useiden toimenpiteiden avulla, joita ovat muun muassa reittiverkoston optimointi ja laaja kustannussäästöohjelma. Tarjottujen henkilökilometrien määrän (ASK) kasvu on laskenut vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen ennätyskorkeasta 48 prosentista vuoden 2019 kolmannen vuosineljänneksen kolmeen prosenttiin. Yhtiön sisäinen säästöohjelma #Fokus2019 jatkuu täydellä teholla ja sen avulla on kolmannella vuosineljänneksellä saavutettu 827 miljoonan Norjan kruunun säästöt. Yhtiö arvioi laskevansa #Fokus2019 avulla kustannuksia 2,3 miljardilla kruunulla tänä vuonna.

– Kolmannen vuosineljänneksen tulos osoittaa, että strategiamme siirtyä kasvusta kannattavuuteen kantaa. Saimme aikaan ennätystuloksen ennätyskorkeilla tuotoilla sekä alentuneet yksikkökustannukset siitä huolimatta, että meitä ovat koetelleet vaikutuspiirimme ulkopuolella olevat toiminnalliset haasteet, sanoo Norwegianin vt. konsernijohtaja ja talousjohtaja Geir Karlsen.

– Haluan kiittää kaikkia Norwegianissa myötävaikuttamisesta tähän mennessä saavutettuihin kustannussäästöihin tänä vuonna, hän jatkaa.

Norwegianin kansainvälinen läsnäolo on vahvistunut entisestään ja Yhdysvallat on nyt liikevaihdolla mitattuna yhtiön suurin markkina-alue. Sitä seuraavat Norja, Espanja ja Iso-Britannia.

Norwegian on vähentänyt matkustajakohtaisia CO2-päästöjä 30 prosentilla vuodesta 2008 lähtien. Kolmannella vuosineljänneksellä matkustajakohtaiset CO2-päästöt olivat 69 grammaa. Se on sama luku kuin samalla vuosineljänneksellä viime vuonna korvaavan vuokrakaluston käytöstä johtuen. Matkustajien ilmastovaikutukset tulevat laskemaan entisestään, kun yhtiö ottaa uusia lentokoneita käyttöön laivastossaan. Keski-iältään 3,8 vuotta oleva Norwegianin lentolaivasto on yksi nykyaikaisimmista ja polttoainetehokkaimmista lentolaivastoista maailmassa.

Vastaa